Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Religiösa huvudbonader - Sida 1 av 1

Inte utan min slöja : en studie i hur gymnasielÀrare upplever religiösa konflikter/kulturkrockar i skolan

Syftet med uppsatsen Àr att belysa lÀrares Äsikter om religiösa konflikter/kulturkrockar i gymnasieskolan. Fokus ligger pÄ konflikter i Sverige mellan kristendom och Islam, pÄ grund av att det enligt migrationsverkets statistik nu anlÀnder flest invandrare frÄn det muslimska landet Irak. Elva stycken gymnasielÀrare deltog i en enkÀtundersökning angÄende deras attityder kring frÄgor som slöjans vara eller icke vara i skolan och hur man som lÀrare ska kunna följa Lpf 94 och samtidigt vara verksam i en skola för alla. Jag intervjuade Àven en lÀrare och samordnare pÄ IVIK; Individuella programmets introduktionskurser för invandrare och bad om hennes tankar och Äsikter, dÄ detta Àr omrÄden hon arbetar med dagligen. Sveriges integrations- och jÀmstÀlldhetsminister Nyamko Sabuni har Àven hon svarat pÄ frÄgor om slöjförbud i den svenska skolan.

Vad tycker vi om slöjan och kepsen? : En undersökning om lÀrares attityder till anvÀndandet av slöja och keps i klassrummet

TvÄ yttre markörer som finns med i ungdomskulturen idag Àr keps och slöja. De diskuteras stÀndigt i skolorna, dÄ de vÀcker starka kÀnslor hos mÄnga. De Àr en del av ungdomarnas kultur och identitet. Mot bakgrund av detta vill jag undersöka 10 verksamma lÀrares vÀrderingar och attityder till slöja och keps pÄ högstadiet och gymnasieskolan. Uppsatsen bygger pÄ 10 intervjuer som sedan diskuteras och analyseras. Trots ordningsregler i skolan om huvudbonader och ytterplagg, Àr lÀrarna inte konsekventa i sitt handlande, om hur strikt ordningsreglerna skall följas.